Leesautobiografie Nederlands

Vroeger, toen ik klein was...

... las mijn moeder mij altijd voor uit allerlei leuke kinderboeken.
Floddertje, Pluk van de Petteflet en bovenal Ibbeltje. De boeken van Roald Dahl werden veel voorgelezen: de GVR, Sjakie en de Choladefabriek en De Heksen vond ik als kind erg leuk.
De Heksen en Ibbeltje vallen inmiddels bijna uitelkaar van al het lezen, dat waren dan ook mijn favoriete boeken.
    Op de basisschool werd bijna niet voorgelezen, behalve de dagopening uit de bijbel. Ik meen twee jaar een juf te hebben gehad die wel voorlas uit boeken, maar dat vond ik niet leuk. Ik had de boeken al gelezen en ze praatte altijd veel te langzaam. Dan was ze eindelijk bezig met lezen en kwam er weer een 'moeilijk woord' waarvan iemand niet wist wat het betekende, en moesten we weer stoppen met lezen. Ik las liever alleen op een bank in de hoek van het klaslokaal, en dat was dan ook wat ik deed terwijl de juf beneden aan het voorlezen was.
Nadat de voorlees-juf vertrokken was, werd er niet meer gelezen. Ik zat inmiddels in groep zes en had alles wat in de boekenkast van groep zes en zeven stond wel gelezen. Ik verveelde mij verschrikkelijk omdat ik altijd las zodra we vrije tijd hadden op school. Eindelijk, na AVI's getest te hebben en heel lang doorgezeurd bij de juf, mocht ik boeken uit de kast van groep acht halen. Helaas stonden daar veel dezelfde boeken tussen, en als er nieuwe boeken tussen stonden die ik niet eerder gelezen had waren ze vrij saai. Ik had ze binnen no-time uit, en was erg teleurgesteld.
Rond mijn achtste, was ik thuis begonnen met het lezen van de Harry Potter-series. Ik vond ze erg leuk en spannend (nog steeds) en toen ik op school alle boeken uitgelezen had op school mocht ik mijn eigen Harry Potter boeken meenemen. De andere kinderen vonden het maar dom dat ik mijn eigen boeken mee naar school nam, maar dat kon mij niet schelen. Harry Potter was cool, punt uit.
Toen ik tien was, had ik alle Harry Potters uitgelezen en verveelde ik mij weer. Toen ben ik ook begonnen met tekenen en tekende mijn tekenboekje op school helemaal vol.
    Op de middelbare school las ik aan in het begin wat minder. Ik dacht dat ik de meeste boeken al gelezen had en wist niet zo goed waar ik moest zoeken voor nieuwe, leuke boeken. Ik sprak meer af met vrienden, ging bezig met mijn huiswerk en tijd voor lezen was er niet echt.
Op een gegeven moment liep ik weer een leuk boek tegen het lijf en begon direct weer met lezen. Ik lees nu ook nog steeds ontzettend veel en heb weer veel leuke, nieuwe boeken ontdekt.

Mijn top 5 boeken zijn:

1. De Harry Potter-series, J.K. Rowling.
Natuurlijk zijn dit mijn meest favoriete boeken. Als klein meisje las ik ze al en ze zijn simpelweg ontzettend
leuk. Ze zijn spannend en er staan mooie uitspraken in van onder andere Perkamentus. Behalve dat de
boeken leuk zijn, zijn dit ook de boeken die het gemaakt hebben dat ik nu zo van lezen hou.

2. Lord Of The Rings + The Hobbit, J.R.R. Tolkien.
Deze boeken heb ik eigenlijk nog maar pas geleden ontdekt. Ik kende Lord Of The Rings natuurlijk wel,
maar om de een of andere reden nog nooit gelezen of de films gezien. Totdat ik vond dat het tijd was om
de film van de Hobbit maar eens te gaan kijken, omdat veel vrienden van mij zeiden dat het leuk was.
Ik vond de film geweldig en haalde de volgende dag direct het boek. Helaas was het het niet zo dik, maar toen ik erachter kwam dat er een vervolg was met 1400 bladzijdes was ik weer helemaal gelukkig. Ik ben nu nog steeds bezig in dat boek, en bijna over de helft.

3. Delirium Amoris-series, Lauren Oliver.
Deze boeken zijn ook leuk, spannend en het is een soort science-fiction boek. Het eerste deel is het boek
waar is over sprak dat ik tegen het lijf liep en weer begon met lezen, en dat is sowieso al een mooie betekenis.

4. Goden en helden uit de Noorse Mythologie, Brian Branston.
Dit boek kreeg ik eens te leen van een kennis, omdat hij dacht dat ik het wel leuk zou vinden. En hij had gelijk, ik vond het een geweldig boek en kon niet meer stoppen met lezen. De mysterieuze verhalen vond ik erg leuk en het was een goed geschreven verhaal met een duidelijke verhaallijn. Hoewel, nu ik meer     Noorse Mythologie heb gelezen ben ik er wel achter gekomen dat sommige delen uit de Noorse     Mythologie in het boek zijn weggelaten of anders verteld zijn. Dat is toch wel jammer, anders had het     verhaal meer compleet kunnen zijn.

5. Hannibal Rising, Tom Harris.
Alle boeken over Hannibal Lecter vind ik eigenlijk wel leuk. Maar wat zo speciaal is aan dit boek, het meest recente boek van Tom Harris, is dat het niet alleen gaat over de lugubere daden die Hannibal Lecter pleegt, maar ook over zijn verleden en waarom hij toch zo geworden is. Het is een heel mooi boek, en beschrijft hoe Hannibal Lecter langzaam tot een crimineel gevormd werd.

Aan mijn top vijf kun je wel een beetje zien wat voor lezer ik ben. Fantasie en science-fiction is vooral wat ik lees, maar thrillers zoals de boeken van Tom Harris vind ik ook leuk. Ik hou wel van de zwaardere teksten met iets moeilijkere woorden. Het is leuk om woorden tegen te komen die ik nog niet ken, zodat ik die betekenis kan leren uit de tekst. Ik denk trouwens ook dat dat veel effectiever zou zijn om leerlingen moeilijke woorden te laten leren in plaats van ze erin te laten stampen.
Mijn plan qua lezen is nu om Lord Of The Rings uit te lezen. Het zijn gelukkig veel bladzijdes, dus ik ben nog wel even bezig. Zodra die uit is ga ik met het volgende Tolkien boek bezig, De Silmarillion, dat J.R.R. Tolkien als zijn levenswerk beschouwd heeft.
Zodra dat allemaal voltooid is wil ik weer verder met het lezen van Shakespeare, ik ben namelijk dol op theater, en daarmee was ik bezig voordat ik begon met het lezen van De Hobbit.

Van te weinig leesvoer is voor mij dus geen sprake meer!

2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit! Kijk eens wat je vindt van 'De verborgen universiteit' van Natalie Koch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het idee, mevrouw Jansma!
      Het lijkt mij een leuk boek! Ik zal het zeker eens in gedachten houden als ik een nieuw boek ga uitzoeken.

      Verwijderen